Motionscykling fordele og ulemper

Motionscykling fordele og ulemper

Der vil her blive kigget på nogle af de fordele, der er ved at træne på en motionscykel. Der vil både blive kigget på funktionalitet og det fysiologiske aspekt ved inddragelse af en motionscykel i træningen.

En behagelig og skånsom træning

Et træningspas på en motionscykel er yderst behagelig målt på mange parametre.

Du slipper for at punktere, du skal ikke rengøre og smøre din motionscykel på samme måde som en udendørs cykel og du kan stige af, uden at være langt hjemmefra, når du ikke har lyst til at træne mere.

Blæsten og regnen skal du ikke tænke på, men kan i stedet træne tørt hvis du foretrækker dette. Med andre ord; du kan altså træne når du vil på din motionscykel og dertil også lige på den måde som passer dig, hvis du har en motionscykel derhjemme.

Når du skal dyrke motion på en motionscykel, er det en træningsform, der er utrolig skånsom for dine led. Den stilling som man har på en motionscykel, hvor du konstant har fødderne i pedalerne gør, at dine led og sener udsættes for minimal belastning i form af stød.

En motionscykel kan derfor være det optimale valg hvis du skal til at begynde med at træne. Dertil er den skånsomme træning på en motionscykel ofte det rette valg i forhold til genoptræningsforløb.

Er du ved genoptræne efter et skadesforløb eller længere tids inaktivitet, sikrer en motionscykel at kroppen kommer i gang igen på en forsvarlig og skånsom måde.

Har du nogle skavanker, der gør dig mindre mobil, er den rigtige motionscykel for dig en model med lav indstigning. Det er her nemt at komme både på og af cyklen igen – selv efter at du har været i gang med at træne hårdt. Det er essentielt at du finder en komfortabel motionscykel til netop lige dit behov.

Er du en yderst aktiv idrætsudøver, kan en motionscykel være det rette supplement i din træning. Dagen derpå efter et hårdt træningspas eller en krævende kamp, kan kroppen være mærket. Her kan et træningspas på en motionscykel sagtens anbefales. Restitutionstræning omhandler at belaste de ømme muskler på en forsvarlig måde.

En støjsvag træningsmaskine

En motionscykel til kategorien af støjsvage træningsmaskiner. Den højeste lyd der kommer, er med stor sandsynlighed dig selv, når du har gang i den hårde træning.

Den fordel, at de er relativt støjsvage åbner op for en række perspektiver i forhold til træning på en motionscykel. Det lave lydniveau gør, at næsten uanset dine boligforhold vil lyden fra en motionscykel ikke være til gene for andre personer.

Dertil kommer det, at den lave lyd gør det muligt at følge med i andre ting på samme med, at du cykler. Det kan være, at din træning er en halv time på cyklen foran fjernsynet mens maden er i ovnen.

Indbyggede træningsprogrammer i motionscykler

Om du er en erfaren idrætsudøver eller helt grøn i at træne på en motionscykel, giver indbyggede træningsprogrammer dig som bruger gode forudsætninger for den variation i en træningsplan, der virkelig giver forbedringer og resultater.

De mange træningsprogrammer som du finder på kvalitets motionscykler, åbner op for alt fra en god struktur i intervaltræningen med høj intensitet, til den rolige og mere behagelig træning når du skal restituere. Dertil kan det at kunne vælge mellem formålet af træningen være godt til dig som er i tvivl.

Er du efter cardio (kredsløbstræning), kalorieforbrænding, watt-test eller noget helt andet kan en motionscykel med en god computer giver dig lige det træningspas som du har brug for eller har lyst til.

Scroll to Top