Hvilke muskler træner du på en motionscykel

Hvilke muskler træner du på en motionscykel

Vi vil her gå mere i dybden med hvilke muskler, der bliver påvirket og trænet, når du sætter dig op på din motionscykel. Dertil vil vi komme ind over effekten af nogle af de forskellige træningsformer som du kan lave på en professionel cykel.

Underkroppen

Ikke overraskende træner cykling på en motionscykel alle de store muskelgrupper i underkroppen. Der er her tale om forlår (den firehovede knæstrækker, quadriceps), baglår (hasemusklerne), ballerne (den store sædemuskel) og dine lægmuskler.

Når du træder ned i pedalen, aktiverer du dit forlår (den firehovede knæstrækker). Her strækkes knæleddet og musklen trækkes sammen og dermed arbejder. Det et også i forlåret man kan mærke en nærmest brændende følelse når der er sat hård modstand på din motionscykel. Hasemusklen er antagonisten til dit forlår. Hasemusklen skaber fleksionen i knæleddet. Altså når knæet bøjes. Den arbejder modsat af forlåret. Begge muskler bliver aktiveret flittig når du træder i pedalerne.

Ballemuskulaturen kommer vi heller ikke uden om når der tales om cykling. Ondt i numsen over for mange timer i sadlen er én ting, men selve muskelarbejdet er noget helt andet. Ballemusklerne arbejder når du træder ned i padalerne. Deres funktion er én ekstension i hofteleddet. Ballerne arbejder sammen med forlårene når du træder i pedalerne på din motionscykel.

Din lægmuskler hører til blandt alle de store muskelgrupper i underkroppen, men selvom den ikke er særlig stor, udfører den et stort stykke arbejde. Lægmusklen er involverede både i tråddet og i trækket af pedalen. Lægmusklen arbejder med fodleddet, et led, der er meget i bevægelse under cykling. Næsten alle, der træner meget eller hårdt på cyklen har oplevet krampe eller anden smerte i lægmusklen under eller efter en træning.

Overkroppen

Cykling handler om at træde i pedalerne, men dette betyder ikke, at overkroppen ikke trænes. Selvom benene udfører det primære arbejde, kommer du ikke langt uden en god stabilitet i overkroppen. Musklerne i din mave og ryg arbejder hele tiden med din balance når du cykler. De bliver ydermere stimuleret hvis du udfører en træning hvor du skiftevis er oppe og stå og nede og sidde.

Hjertet

Kroppens vigtigste muskel, hjertet. Lige så snart, at du skal udføre en træning på din motionscykel, og pulsen øges træner du dit hjerte.

Cykling er fremragende kredsløbstræning hvor både hjerte og lunger aktiveres. Det er i denne forbindelse, at det anbefales at træne varieret. Det at arbejde i forskellige pulszoner er den bedste træning for hjertet.

Du kan i dine overvejelser vurdere om muligheden for opkobling af et trådløst pulsbælte var noget for dig. Et pulsbælte giver dig en præcis pulsmåling og dermed gode forudsætninger for kredsløbstræning på din motionscykel.

Scroll to Top