Hvor lang tid skal jeg cykle på motionscyklen?

Hvor lang tid skal jeg cykle på motionscyklen

Spørgsmålet om hvor lang tid en træning på en motionscykel skal være er relationelt. Der er mange faktorer, der spiller ind på hvor lang du kan og bør træne.

Det er her værd at nævne dine fysiske forudsætninger, formålet med træningen og træningstypen. Vi ser her lidt nærmer på tiden på en motionscykel.

Opvarmning

Vil du bruge motionscyklen som opvarmning inden en anden træningsform, er der ikke tale om en lang tur. Du kan her med rette cykle i 10 minutter for at få pulsen op.

Start stille og roligt hvorefter du langsom øger belastningen eller kadencen en smule. Er pulsen oppe er kalorieforbrændingen højere gennem resten af træningen, dertil kommer det, at kroppen er varmet på en fornuftig måde og klar til resten af din træning.

Har du endnu ikke fået købt en motionscykel? Så kan du finde tilbud på motionscykler her.

Motionscyklen som eneste aktivitetsform

Det anbefales, at voksne mennesker er aktive 30 minutter om dagen. Disse 30 minutter kan godt tages på en motionscykel.

Hvis du er ny på en motionscykel, anbefaler vi, at du måske starter ud med 15-20 minutter og langsomt bygger på mens kroppen vænner sig til denne bevægelsesform.

Dertil anbefales det, at du supplerer med aktivitet, hvor du belaster dine led mere såfremt, at det er muligt. Træning på motionscyklen kan stå alene, men bør ikke være din eneste aktivitet i løbet af en uge.

Tilpas længde og intensitet

Skal du banke igennem et hårdt træningspas skal du måske træne lidt kortere tid.

Her skal du måske varme op i 10 minutter inden du skruer op for den hårde træning og kører intervaller i 20 minutter. Her får du altså en hård og effektiv træning på en halv time.

Det kan også være, at du skruer ned for intensiteten og barer kører efter at banke kalorier af i en time. Der er altså ikke nogen faste regler for tiden du skal bruge på din motionscykel.

Konklusion

Den ideelle træningstid på en motionscykel afhænger af dit træningsmål og din fysiske formåen. Uanset om du bruger motionscyklen til opvarmning, som din primære træningsform eller til højintensitetsintervaltræning, er det vigtigste at finde en rutine, der passer til dine behov og mål.

Scroll to Top