Træning og fritid

Her på Tilbudskongen.dk har vi samlet trænings-, transport- og fritidsudstyr til nedsatte priser, så du nemt kan få et overblik og få råd til mere. Hold øje med siden. Der kommer hele tiden nye kategorier til.

Udstyr til træning og fritid

Når du træner hjemme – hvad enten du er seriøs med din træning, eller det bare er sådan på amatørplan, når du har tid og lyst – så skal der udstyr til. Det koster mange penge. Men meget mindre, hvis du køber det på tilbud eller udsalg. Og så har det hurtigt tjent sig hjem igen i sammenligning med et abonnement i et fitnesscenter.

Og når du har dine yndlingsmaskiner og andre redskaber til at holde kroppen trimmet derhjemme, kan du træne, lige så tit du vil, og lige præcis når du har tid.

Herunder har vi samlet en række udstyr, du med fordel kan investere i, når du vil træne hjemme eller offentlige, gratis steder – som f.eks. i skoven, på landevejen, i parken, ved stranden eller i på stisystemer i dit nærområde.

Hvilke træningsmaskiner og udstyr du skal vælge, afhænger af hvilken type motion og andre aktiviteter du kan lide. For det er nemmere at komme i gang – og ikke mindst blive ved – med at motionere, hvis du kan lide det.

Træningsmaskiner

Medmindre du har et kælderrum eller et andet værelse, du ikke bruger i dagligdagen, som du kan indrette som træningslokale, så skal du sørge for, at du har plads til det træningsudstyr, du vælger at købe.

Noget fylder meget, andet fylder lidt, og så er der det udstyr, som kan pakkes sammen og stilles væk på et minimum af plads, når det ikke er i brug. Det er der både fordele og ulemper ved. Fordelen er, at det er pladsbesparende, til gengæld er der mere besvær ved at skulle stille det op og tage det ned, hver gang du skal træne, frem for at det kan stå fast fremme.

Du kan overordnet set opdele træningsmaskiner i tre forskellige kategorier:

  • Cardiomaskiner
  • Styrkemaskiner
  • Træningsredskaber

Cardiomaskiner

Cardiomaskinerne får din puls op. På dem kan du styrke og træne din kondition og/eller dit kredsløb. Det er maskiner som f.eks.:

  • Gå-/løbebånd
  • Motionscykel
  • Spinningcykel
  • Crosstrainer
  • Romaskine

Gå- eller løbebånd

Er du vild med at gå eller løbe er et løbebånd helt sikkert det, du skal vælge. De fås i mange forskellige udgaver. Vælg ét i en god kvalitet, så løbeoplevelsen bliver optimal.

Har du kontorarbejde og arbejder hjemmefra, kan du endda få et gåbånd, du kan stille under skrivebordet, så du kan gå, mens du arbejder.

Motions- eller spinningcykel

Motionscyklen er nok det træningsudstyr, der var det første, der blev udbredt i de private hjem. Dengang var den lidt mere primitiv end i dag, hvor du kan indstille den til at køre op ad bakke eller ned ad bakke, se, hvor mange kalorier du har tabt efter køreturen og meget mere. Du sidder nærmest som på en almindelig cykel – dog kommer du ingen vegne. Så faktisk kan du cykle, mens du ser tv, hvis det er det, du vil.

Spinningscyklen minder mere om en racercykel end en almindelige cykel, som motionscyklen gør. Har du nogensinde set eller gået til spinning på hold, vil du vide, at det handler om at trampe løs i pedalerne til tonerne af hårdt, pumpende musik og en træner, der motiverer deltagerne med opmuntrende råb. Men du kan sagtens spinne selv – med eller uden musik – derhjemme.

Crosstrainer

Med en crosstrainer kan du bl.a. få strammet baller og ben. Men også overkroppen. Det er en maskine, hvor du nærmest står op og cykler, mens du med arme og hænder trækker de lodretstående håndtag frem og tilbage.

Romaskine

Når først du har lært romaskinen at kende, kan du virkelig få brændt nogle kalorier af og få trænet stort set alle dine muskler i kroppen. Du sidder ned og trykker igennem med benene, mens du har udstrakte arme, som du til sidst bøjer. Du kan vælge den belastning, som passer til dit niveau og øge den, efterhånden som du bliver bedre.

Styrkemaskiner

Det handler mere om at optræne og styrke dine muskler end om at få pulsen op, når du bruger styrkemaskiner. Dog vil disse maskiner også forbedre din forbrænding.

Det kan f.eks. være maskiner som:

  • Benpres
  • Pull-down
  • Ab crunch
  • Seated row

Men der findes mange flere. Nogle af dem styrker enkelte muskelgrupper – som f.eks. benpressen. Mens andre tager sig kærligt af hele eller større dele af kroppen – som f.eks. seated row.

Der findes forskellige former for pres-maskiner – benpres, brystpres, skulderpres. Benpressen træner din underkrop, brystpressen din brystmuskulatur, skudre og triceps. Mens skulderpressen kun træner skuldre og triceps.

Pull-down- og pull-up-maskiner styrker din ryg, skuldre og biceps. Pull-down-maskinen er nemmere at bruge end pull-up-maskinen – som til gengæld er mere udfordrende.

Ab crunch tager kærlig hånd om dine mavemuskler, så du kan få en stram, fast og glat mave.

Seated row ligner lidt hen ad en romaskine, men er bedst til styrke af muskulaturen i arme, ryg og skuldre, men ikke så meget i benene, som romaskinen gør.

Inden du vælger både cardiomaskiner og styrkemaskiner, er det en rigtig god idé at læse test, guider, produktbeskrivelser og lignende på nettet for at finde ud af, hvilke der er bedst, og hvilke der har de egenskaber og funktioner, som passer bedst til dine behov.

Træningsredskaber

Træningsredskaberne er dem, der fylder mindst, er billigst og er nemme at komme i gang med. Til gengæld har de ikke helt den samme effekt som maskinerne.

Det kan være redskaber som f.eks. håndvægte, træningselastik, træningsbold, kettlebell eller sjippetov. Det er redskaber, du kan tage med dig, så du f.eks. kan træne ude i naturen, når vejret er til det. Eller du kan tage dem med over til en ven, som du kan træne sammen med.

De fleste af disse redskaber giver lidt sig selv, hvordan du skal bruge dem. Men du kan også finde øvelser på nettet, hvis du vil være sikker på at få den helt rigtige træning og undgå skader.

Kontrol, kontrol, kontrol

Når du træner, og du har et mål, du vil nå, så er det praktisk at have noget udstyr, der kan hjælpe dig med at se, hvor langt du er kommet med din træning. Det kan være udstyr som:

  • Skridttæller
  • Pulsur
  • Badevægt

Skridttæller

Sundhedsstyrelse anbefaler, at voksne skal gå 10.000 skridt om dagen, og børn 12.000 skridt. Det svarer til en 30 minutters rask gåtur. Men vil du være helt sikker på, om du går skridt nok, så skal du have fat i en skridttæller.

Den kan tælle alle de skridt du går på en dag – vel at mærke hvis du har skridttælleren på dig. Heldigvis er skridttællere oftest udformet som et armbåndsur, som du kan have på hele tiden.

Pulsur

Et pulsur kan fortælle dig, hvordan din puls opfører sig. Hvornår den falder, og hvornår den stiger. På den måde kan du forbedre din kondition og bedre holde øje med, om den overhovedet forbedrer sig.

Mange pulsure kan ud over at måle pulsen også måle, hvor lang din løbetur er, hvor mange kalorier, du har forbrændt og din gennemsnitshastighed.

Badevægt

Hvis dit mål er at tabe dig eller at få mere muskelmasse og/eller mindre kropsfedt, så er en badevægt med kropsanalyse et must have. Den giver dig en detaljeret indsigt i, hvor meget fedt, muskelmasse og væske din krop indeholder.

Og så fortæller den dig selvfølgelig også, hvor meget du vejer. Mange badevægte med kropsanalyse kan indsamle og gemme oplysninger om flere personer, så hele familien kan få glæde af den.

Kosttilskud

Kosttilskud er mange ting. Og tager du dit helbred og din træning seriøst, kan kosttilskud være nødvendigt. Her er det meget individuelt, hvad du skal tage. Nogle kan nøjes med et tilskud af en eller flere typer af vitaminer, mens andre går efter noget mere muskelopbyggende. Det kommer helt an på, hvad du ikke får nok af i kosten – eller ikke kan få nok af i din kost af den ene eller anden grund.

Der findes mange forskellige typer – fra proteinpulver, over barer, til smoothies. Og der findes lige så mange – om end ikke flere – brands. Som f.eks. Bio-Strath, Gerimax, Husk, Long Vital, Nupo, PurePower og mange, mange flere.

Fritid

Hvad laver du i din fritid? Vil du gerne ud at have lidt frisk luft, men også lave noget, der er sjovt. Her er det kun din fantasi, der sætter grænsen. Skal det være til lands, til vands eller i luften?

Afhængig af dit svar kunne du f.eks. investere i bumperballs, et paddleboard eller en paraglider.

At tumle rundt i bumberballs er sjovest hvis I er mindst to. Det er en slags oppustelig bobledragt, som I ifører jer og ”slås” i, så I kan vælte rundt uden at slå jer.

Paddleboard kan du sagtens stå på alene. Det er kort sagt et bræt, du står på, og så padler du med en åre, så du kan bevæge dig på vandet. Der skal dog lidt øvelse til.

Paragliding skal der nok endnu mere øvelse til. Her svæver du i luften ved hjælp af en faldskærmslignende skærm.

Transport

Der er mange måder, du kan transportere dig på. Og nu er det ikke lige offentlig transport, vi tænker på og heller ikke biler. Det er mere transportmidler beregnet til en enkelt person, vi er ude i. Det kan f.eks. være:

  • El-løbehjul
  • Segboard
  • Elcykel

El-løbehjul

Et el-løbehjul ligner det traditionelle løbehjul, men drives af en motor. Så behøver du ikke selv bruge kræfter og energi på at skubbe løbehjulet afsted. Et elektrisk løbehjul må maks. køre 20 km/t på offentlige steder. Et elektrisk løbehjul skal også have lys på – både foran og bagpå – som altid er tændt under kørsel.

Børn under 15 år må ikke køre på et el-løbehjul i trafikken, medmindre de har følgeskab af en voksen.

Segboard

Airboards, segboards og alle de andre batteridrevne boards er blevet ekstremt populære inden for de seneste år.

Et segboard er et lille køretøj på to hjul og med lys i siderne. Det ligner nærmest et par vinger. Du står oven på boardet, som er rillet, så du kan stå fast.

Det kræver nogen øvelse, god balance og koordination at køre på et segboard. Men når først du har lært det, ser det legende let ud.

Ligesom med el-løbehjulet er det ikke lovligt for unge under 15 år at køre på segboard, medmindre de følges med en voksen. Alligevel er det så svært at styre et segboard, at det ikke overhovedet anbefales, at børn under 15 år kører på segboard på trafikerede områder.

Elcykel

Det er flere år siden salget af elcykler tog fart i Danmark. Elcyklen er perfekt til mennesker, der er generet af nedsat styrke i muskler, knogler og/eller led – enten på grund af sygdom og lidelser eller på grund af alder.

Elcyklen er et sundt og klimavenligt alternativ til andre selvkørende transportmidler. I forhold til en bil eller motorcykel er den jo naturligvis mere skånsom for miljøet, da den udleder mindre CO2.

Men samtidig er den sundere at køre på end f.eks. et segboard eller et el-løbehjul, for du får nemlig masser af motion, når du kører på en elcykel. Der skal jokkes i pedalerne for at sætte motoren i gang. Og du kan naturligvis også slå motoren fra og komme frem ved egen hjælp. Uanset hvad, skal du nok få pulsen op.

Udstyr til træning, fritid og transport til gode priser

Kvalitet og pris hænger oftest sammen. Og selvfølgelig skal du da have det bedste, når det drejer sig om noget så vigtigt som træning, fritid og transport. Men derfor behøver du ikke at købe det dyreste. For en gang imellem skal butikkerne have plads til nye varer, og så skal de have solgt ud i de gamle, og så kommer de på tilbud eller udsalg. Og her kan du være heldig at få lige netop det, du står og mangler til en favorabel pris.

Men det kan være svært at overskue udvalget – for der findes mange webshops. Derfor har vi her på Tilbudskongen.dk gjort det til vores fornemmeste opgave at hjælpe dig med at bevare overblikket og finde de bedste tilbud online. Så tjek produktoversigten herover, og klik dig derefter videre til de forhandlere, der har tilbud på de varer, du er på jagt efter.